مقايسه ايکس باکس وان ايکس با پلي استيشن 4 پرو + عکس
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۵۱۶۷۰
خبرگزاري آريا - مايکروسافت چند روز پيش رسما از ايکسباکس وان ايکس رونمايي کرد و امروز مقايسهاي بين اين کنسول و پلياستيشن 4 پرو خواهيم داشت.
به گزارش جامجم آنلاين به نقل از زومجي، در گذشته زماني که يک کنسول جديد عرضه ميشد، ميشد تا مدتها روي آن حساب کرد و تا زمان تغيير نسل، از کنسول استفاده کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
يکي ديگر از دلايل عرضه کنسولهاي مياننسلي، رايجتر شدن تلويزيونهاي 4K است که باعث ميشود نياز به کنسولي که بتواند بازي را روي اين رزولوشن اجرا کند، حس شود. حال پس از اينکه پلي استيشن 4 پرو از مدتها پيش عرضه شده، مايکروسافت هم بالاخره در جريان کنفرانس نمايشگاه E3 2017 خود از کنسول ايکس باکس وان ايکس رونمايي کرد که پيش از اين با نام پروژه اسکورپيو شناخته ميشد. اين کنسول قدرتي 6 ترافلاپسي داشته و قويترين کنسولي است که تا به امروز عرضه شده. هدف اصلي مايکروسافت از عرضه اين کنسول، ارائه تجربه گيمينگ 4K است. البته مانند پلياستيشن 4 پرو، اين کنسول هم قرار نيست جايگزين ايکسباکس وان معمولي يا ايکسباکس وان اس شود و حتي طبق گفته فيل اسپنسر، هنوز هم ايکسباکس وان اس به عنوان کنسول اصلي که انتظار ميرود بيشترين فروش کنسولهاي خانواده ايکسباکس را به خود اختصاص دهد، شناخته ميشود و وان ايکس بيشتر کنسولي سطح بالا مخصوص افرادي است که به دنبال تجربه بازيها در رزولوشن 4K هستند.
به مناسبت رونمايي مايکروسافت از کنسول جديدش، تصميم گرفتيم تا مقايسهاي بين اين محصول و پلياستيشن 4 پرو داشته باشيم. البته هدف از اين مقاله اين نيست که تعيين کنيم کدام کنسول بهتر از ديگري است و تنها هدف ما، ارائه يک مقايسه بين دو کنسول است که بتواند به شما در خريد کمک بيشتري کند. در نهايت تصميم اينکه کدام کنسول بيشتر به درد شما ميخورد، برعهده خودتان خواهد بود.
مشخصات فني و ظاهري:
نام کنسول پلياستيشن 4 پرو ايکسباکس وان ايکس
ابعاد:
295 در 327 در 55 ميليمتر
300 در 240 در 60 ميليمتر
وزن: 3.3 کيلوگرم 3.81 کيلوگرم
پردازنده مرکزي: پردازنده AMD Jaguar هشت هستهاي 2.1 گيگاهرتزي پردازنده AMD هشت هستهاي شخصيسازي شده 2.3 گيگاهرتزي
پردازنده گرافيکي: پردازنده 4.20 ترافلاپسي با فرکانس 911 مگاهرتز پردازنده 6 ترافلاپسي با فرکانس 1.17 گيگاهرتز
حافظه رم: 8 گيگابايت GDDR5 12 گيگابايت GDDR5
هارد: يک ترابايت يک ترابايت
پورتها: سه پورت USB 3.0، يک HDMI 2.b، S/PDIF سه پورت USB 3.0، يک HDMI 2.b، S/PDIF و IR Blaster
در جريان کنفرانس مايکروسافت، ايکسباکس وان ايکس به عنوان کوچکترين کنسول از خانواده ايکسباکس معرفي شد که اين موضوع با در نظر گرفتن توان بالاي اين محصول، ويژگياي است که ميتوان مايکروسافت را به خاطر آن تحسين کرد. خيليها پيش از رونمايي رسمي کمپاني از کنسول، تصور ميکردند که اين کنسول قرار است ابعاد بزرگي داشته باشد. از طرفي ديگر مايکروسافت از مدتها قبل مشخصات فني رسمي ايکسباکس وان ايکس را اعلام کرده بود و ميدانستيم که اين کنسول يک پردازنده هشت هستهاي و شخصيسازي شده AMD با فرکانس 2.3 گيگاهرتز و يک پردازنده گرافيکي 1.17 گيگاهرتزي با توان 6 ترافلاپس دارد. اين در حالي است که پلياستيشن 4 پرو يک پردازنده هشت هستهاي و 2.1 گيگاهرتزي AMD و پردازنده گرافيکي 4.20 ترافلاپسي دارد.
قيمت کنسول:
يکي از مهمترين مواردي که زمان خريد يک کنسول به آن دقت ميکنيم، قيمت کنسول است. پيش از اينکه مايکروسافت رسما قيمت ايکسباکس وان ايکس را اعلام کند، بسياري از تحليلگران پيشبينيهاي مختلفي در مورد آن انجام داده و حتي عدهاي قيمت کنسول را 400 دلار و عدهاي چيزي در حدود 1000 دلار تخمين زده بودند! با اين حال مايکروسافت در نهايت قيمت اين محصول را که در تاريخ 16 آبان عرضه خواهد شد، 499 دلار اعلام کرد و گفت که حتي با اين قيمت، آنها سودي از خود کنسول به دست نميآورند. در نقطه مقابل کنسول سوني، قيمتي معادل 399 دلار دارد که 100 دلار ارزانتر از محصول مايکروسافت است. بسياري از تحليلگران پيش از رونمايي مايکروسافت از ايکسباکس وان ايکس پيشبيني کرده بودند که اگر اين محصول قيمتي در حدود 400 دلار داشته باشد، سوني ناچار به کاهش قيمت کنسول خود خواهد شد ولي در شرايط فعلي و با اختلاف 100 دلاري، به نظر ميرسد که سوني برنامهاي براي اين کار نداشته باشد.
ارائه تجربه 4K:
طبق پيشبيني مايکل پچر، به دليل همهگير نشدن تلويزيونهاي 4K، هنوز هم نميتوان انتظار فروش بالايي از کنسولهاي مياننسلي داشت
چندي پيش مايکل پچر، تحليلگر مطرح دنياي بازيهاي ويديويي، طي مصاحبهاي اعلام کرده بود که به دليل همهگير نشدن تلويزيونهاي 4K، کنسولهاي مياننسلي که با هدف ارائه تجربه 4K از بازيها عرضه ميشوند، هنوز به محبوبيت زيادي دست پيدا نکردهاند و از اين روش پيشبيني کرده بود که کنسول ايکسباکس وان ايکس يا پلياستيشن 4 پرو نيز قرار نيست کل فروش کنسولهاي خانواده ايکسباکس وان و پلياستيشن 4 را به خود اختصاص بدهد. اما به هر حال افرادي هستند که به تلويزيونهاي 4K دسترسي داشته و در نتيجه قصد خريد کنسولي را دارند که بتواند بازيها را در اين رزولوشن اجرا کند. پس بد نيست مقايسهاي بين عملکرد دو کنسول در اين رزولوشن داشته باشيم.
پلياستيشن 4 چند وقتي است که وارد بازار شده و از اين رو ميتوان بهتر و راحتتر در مورد عملکرد واقعي آن صحبت کرد. اين کنسول که تواني معادل 4.12 ترافلاپس دارد، برخي بازيها را در رزولوشن 4K واقعي و با نرخ 60 فريم بر ثانيه اجرا ميکند. برخي بازيها در نرخ 30 فريم اجرا ميشوند و يک سري آثار هم به شکل آپاسکيل و با استفاده از تکنيکهاي نرمافزاري به رزولوشن 4K ميرسند.
اما در نقطه مقابل، مايکروسافت ايکسباکس وان ايکس را به عنوان کنسولي معرفي کرده که قرار است بازيها را در رزولوشن 4K واقعي با نرخ 60 فريم بر ثانيه اجرا کند. با اينکه مايکروسافت تعدادي بازي را در جريان کنفرانس خود معرفي کرد که به اين شکل روي کنسول اجرا خواهند شد، اما طي روزهاي اخير اخباري منتشر شده که بر اساس آنها، ايکسباکس وان ايکس هم توانايي اجراي «همه» بازيها در رزولوشن 4K واقعي و نرخ 60 فريم بر ثانيه را نخواهد داشت. براي مثال يکي از اين بازيها Destiny 2 است که روي اين کنسول با نرخ 30 فريم بر ثانيه اجرا ميشود. يا در نمونهاي ديگر، بازي Assassin`s Creed Origins را ميتوان مثال زد که طبق بررسيهاي ديجيتال فاندري، روي رزولوشن 4K واقعي اجرا نخواهد شد و يوبيسافت با استفاده از تکنيک checkerboard رزولوشن بازي را به 4K خواهد رساند. اين دقيقا همان کاري است که در مورد برخي بازيهاي پلياستيشن 4 پرو هم صورت ميگيرد.
با اينکه براي مقايسه دقيقتر در اين زمينهها بايد منتظر عرضه ايکسباکس وان ايکس و مشاهده عملکرد واقعي آن باشيم، با اين حال مسالهاي که وجود دارد اين است که حتي قدرت 6 ترافلاپسي هم براي اجراي همه بازيها در رزولوشن 4K واقعي کافي به نظر نميرسد. درست است که روي نسخه کنسولي بازيها بهينهسازيهاي مختلفي صورت ميگيرد و مقايسه آنها با بازيهاي پيسي منطقي نيست، اما طبيعي است که يک سري آثار حتي روي کنسول جديد مايکروسافت نيز با رزولوشن 4K واقعي اجرا نشوند يا حتي در صورت اجرا شدن، نتوانند به نرخ هدف 60 فريم بر ثانيه برسند. پس نتيجهاي که ميتوان در اين قسمت گرفت، اين است که کنسول مايکروسافت به دليل داشتن قدرت بيشتر، عملکرد بهتري در ارائه تجربه 4K خواهد داشت. با اين حال هر دو کنسول ممکن است يک سري بازيهاي سنگين را روي رزولوشن 4K کاملا واقعي اجرا نکنند.
همچنين بايد به اين موضوع هم اشاره کنيم که کنسول ايکسباکس وان ايکس از يک بلوري پلير 4K بهره ميبرد ولي کنسول سوني فاقد اين ويژگي است.
بازيها:
در کنار عوامل فنياي مثل قدرت، يک سري موارد ديگر از جمله بازيها، شکل کنسول و کنترلر هستند که بيشتر سليقهاي بوده و ميتوانند روي انتخاب نهايي کاربر تاثير بگذارند
اصليترين عامل تعيينکننده در يک کنسول، داشتن بازيهاي خوب است که البته اين امر هم تا حد زيادي به سليقه مخاطب بستگي دارد. منظورم اين است که هر دو کنسول پلياستيشن 4 پرو و ايکسباکس وان ايکس بازيهاي جذابي دارند که در اين بين بايد بررسي کنيد که سليقه شما به بازيهاي کدام يک از اين کنسولها نزديکتر است. براي مثال با خريد پلياستيشن 4 پرو، قادر خواهيد بود بازيهايي چون Uncharted The Lost Legacy، God of War، Horizon Zero Dawn، Death Stranding يا GT Sport را تجربه کنيد و در نقطه مقابل ايکسباکس وان ايکس بازيهاي بزرگي مثل Halo، Forza Motorsport 7، Gears of War 4، Crackdown 3 دارد. همچنين يکي از ويژگيهاي کنسول مايکروسافت که پلياستيشن 4 پرو از آن بهره نميبرد، پشتيباني از قابليت اجراي بازيهاي نسل قبلي است. مايکروسافت در جريان کنفرانس E3 2017 خود، اعلام کرد که اين قابليت را به کنسول اول ايکسباکس نيز گسترش داده است و کاربران ميتوانند بازيهاي اين کنسول يا ايکسباکس 360 را روي کنسول خود تجربه کنند که اگر طرفدار بازيهاي قديمي بوده يا کلکسيوني از آنها داشته باشيد، قطعا اين ويژگي حسابي به دردتان خواهد خورد.
علاوه بر اين بازيهاي انحصاري، بازيهاي مولتي پلتفرم زيادي هستند که براي هر دو کنسول عرضه خواهند شد. به هر حال فرقي نخواهد کرد که کدام يک از کنسولها را داشته باشيد، در نهايت قادر خواهيد بود بازيهاي بزرگي مثل Assassin`s Creed Origins، FIFA 18، Call of Duty: WWII، Red Dead Redemption 2 و کلي بازي ديگر را روي کنسول خودتان تجربه کنيد. البته که برخي بازيها محتويات انحصاري براي يک کنسول ارائه ميکنند و اين ديگر به سليقه خود شما مربوط ميشود که تصميم بگيريد کدام بازي روي کنسولتان عملکرد بهتري خواهد داشت. مساله بعدي هم اجراي روانتر بازيها روي يک کنسول است. براي مثال در مقايسه ايکسباکس وان معمولي با پلياستيشن 4 معمولي، کنسول سوني در بيشتر بازيهاي مواتي پلتفرم عملکرد بهتري ارائه ميکرد. حال که قدرت کلي ايکسباکس وان ايکس بيشتر از پلياستيشن 4 پرو است، حداقل روي کاغذ و در حالت تئوري بايد شاهد اجراي بهتر بازيها روي کنسول ايکسباکس باشيم. به طوريکه شايد بازيها در رزولوشن بالاتر (4K واقعي) يا نرخ فريم بهتر اجرا شوند.
يکي ديگر از مواردي که بد نيست به آن اشاره کنيم، اجراي بهتر بازيهاي قديمي روي هريک از کنسولهاي مياننسلي است. علاوه بر اينکه پس از عرضه پلياستيشن 4 پرو بسياري از بازيسازان اقدام به انتشار آپديتي براي پشتيباني بازيها از اين کنسول و ارائه کيفيت بهتر کردند، سوني قابليتي به اسم Boost Mode در اين کنسول قرار داده تا حتي بازيهايي که رسما آپديت مخصوص پلياستيشن 4 پرو دريافت نکردهاند نيز بتوانند با شرايط بهتري روي کنسول جديد اجرا شوند. از طرف ديگر مايکروسافت چه در زمان رونمايي از مشخصات فني کنسول و چه در کنفرانس E3 2017 خود، روي اجراي بهتر بازيهاي قديمي در کنسول Xbox One X تاکيد داشت و اين عملکرد بهتر ممکن است در قالب رزولوشن بالاتر يا نرخ فريم بهتر باشد.
واقعيت مجازي:
خيليها انتظار داشتند که مايکروسافت در جريان E3 2017، اطلاعاتي از پشتيباني کنسولش از واقعيت مجازي ارائه کند. با اين حال اين اتفاق رخ نداد و به همين دليل هم نميتوان هنوز در مورد تواناييهاي اين کنسول در ارائه تجربه واقعيت مجازي چيزي گفت. البته که توان بالاي ايکسباکس وان ايکس، باعث ميشود تا اين کنسول مشکلي در اجراي بازيهاي واقعيت مجازي نداشته باشد، ولي مشکل اينجا است که هنوز مشخص نيست اين تجربه قرار است از طريق چه هدستي ارائه شود. در نقطه مقابل پلياستيشن 4 پرو با بهره بردن از هدست پلياستيشن VR که پرفروشترين هدست واقعيت مجازي در شرايط فعلي به حساب ميآيد، کنسولي است که ميتواند تجربه خوبي از اين فناوري نوپا و جديد ارائه کند. مخصوصا که به مرور هم بازيهاي بيشتري براي اين هدست تاييد و عرضه ميشوند.
موارد تاثيرگذار ديگر:
در خريد يک کنسول، به جز مواردي مثل قدرت، بازيها و قيمت، عوامل ديگري نيز تاثير دارند. عواملي که البته تقريبا تمامي آنها به سليقه شخصي فرد مربوط ميشوند. براي مثال خيليها ممکن است طرفدار مايکروسافت يا سوني باشند و در نتيجه تحت هر شرايطي، خريد کنسول برند مورد علاقه خودشان را ترجيح بدهند. يا ممکن است فردي ظاهر يکي از اين کنسولها را بيشتر از ديگري بپسندد و اين مورد را يکي از ملاکهايش در خريد کنسول بداند. کنترلر مورد ديگري است که ميتواند در خريد کنسول تاثيرگذار باشد. به هر حال خيلي از افراد هستند که کنترلر ايکسباکس وان و نحوه جاگيري استيکهاي آن را مناسب ميدانند و در نقطه مقابل هم عدهاي ظاهر کلاسيکتر کنترلر سوني را ميپسندند. در کل با اينکه اين عوامل خيلي در عملکرد کنسول تاثيرگذار نيستند، اما ميتوانند روي تصميمگيري نهايي شما تاثير داشته باشند.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۱۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخشهای مختلف
به گزارش «تابناک» به نقل از روزیاتو، رشد اقتصادی ایالات متحده در بحبوحه افزایش فشار تورم کاهش یافته، اما نرخ بیکاری در این کشور همچنان پایین است. در همین حال، نشانههایی از رشد اقتصاد چین در بخشهای مختلف دیده می شود که در ماه مارس رشد چندانی نداشتند.
چشمانداز اقتصادی این دو کشور از زمان پایان دوره همهگیری کووید-۱۹ متفاوت بوده است.
ایالات متحده انعطافپذیری اقتصادی خود را به دلیل هزینه های مصرفکننده و بازار کار قوی و پویا نشان داده است.
اما چین به دلیل بحران در بخش املاک، سرمایهگذاری خارجی متزلزل و اعتماد ضعیف مصرفکننده تحت فشار قرار گرفته است.
اقتصاد ایالات متحده در سال گذشته به دلیل وضعیت بازار کار مناسب و افزایش مخارج مصرفکننده، با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ۲.۵ درصدی، سریعتر از حد انتظار رشد کرد.
با این حال، در سه ماهه اول سال جاری میلادی، اقتصاد این کشور تنها ۱.۶ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده که کمتر از رشد ۲.۴ درصدی پیشبینیشده توسط والاستریت بود.
این رقم در بحبوحه افزایش تورم و کاهش هزینه های عمومی و دولتی، کمترین نرخ رشد در دو سال اخیر بوده است.
جفری روچ، اقتصاددان ارشد LPL Financial در مصاحبه ای با سیانبیسی گفته است:
احتمالاً اقتصاد آمریکا در سهماهههای بعدی رشد کمتری خواهد داشت، زیرا میزان هزینه مصرفکنندگان افت کرده و به همین دلیل، سرعت رشد اقتصادی کمتر می شود.
در حالی که تورم نرخ پسانداز را پایین آورده و فشار بر مصرفکنندگان را افزایش میدهد، روچ انتظار دارد که در اواخر سال ۲۰۲۴ با کاهش کلی تقاضا، تورم نیز کاهش یابد.
بازار کار قوی همچنان اقتصاد ایالات متحده را تقویت می کند. وزارت کار این کشور نرخ بیکاری را ۳.۸ درصد گزارش کرده که از ماه اوت در محدوده ۳.۷ درصد تا ۳.۹ درصدی باقی مانده است.
صندوق بینالمللی پول پیشبینی کرده که ایالات متحده با رشد تولید ناخالص داخلی ۲.۷ درصدی به پایان سال برسد و نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۴ به ۴ درصد افزایش یابد.
در همین حال، چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، رشد سالانه ۵.۳ درصدی را در دوره ژانویه تا مارس ثبت کرده که ۰.۶ درصد بیشتر از پیشبینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بوده است.
اداره ملی آمار چین اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵.۲ درصد رشد کرده و به هدف «حدود ۵ درصدی» خود رسیده است؛ هدفی که شورای دولتی شبه کابینه چین مجدداً برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرد.
با این حال، نگاه دقیق تر به داده های سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نشان می دهد که رشد اقتصادی چین در چندین بخش، از جمله بخش صادرات، عمدتاً در دو ماه اول اتفاق افتاده است. این موضوع، سؤالاتی را درباره بازیابی اقتصادی چین پس از شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است.
نرخ بیکاری چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی به طور متوسط ۵.۲ درصد بوده که در امتداد روند ۵ تا ۵.۳ درصدی از اوایل سال ۲۰۲۳ ادامه داشته است.
چین میانگین بیکاری سه ماهه خود را با محاسبه درصد افراد بیکار نسبت به مجموع افراد بیکار و شاغل اعلام می کند. قابل ذکر است که دولت این کشور، کسانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند که حدود یک سوم جمعیت چین را تشکیل می دهند را از گزارش های خود حذف می کند.
صندوق بینالمللی پول پیشبینی کرده که چین به هدفش نرسد و شاهد رشد اقتصادی ۴.۶ درصدی در سال جاری و نرخ بیکاری کلی ۵.۱ درصدی باشد.
بسیاری از کارشناسان، از جمله لی کچیانگ، نسبت به قابل اعتماد بودن آمار رشد اقتصادی چین ابراز تردید کرده اند.
جورج مگنوس، اقتصاددان دانشگاه آکسفورد، در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد در حال سرد شدن چین همچنان می تواند در سال های آینده از ایالات متحده پیشی بگیرد، گفت که از سال ۲۰۲۰ شکاف میان تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و چین از حدود ۵ تریلیون دلار به ۱۰ تریلیون دلار افزایش یافته است.
تولید ناخالص داخلی اسمی ایالات متحده با نرخ مرکب حدود ۶.۷۵ درصد و چین ۶ درصد رشد کرده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، چین هرگز به ایالات متحده نخواهد رسید.
تولید ناخالص داخلی اسمی، ارزش کل کالاها و خدمات در اقتصاد یک کشور را با قیمت های فعلی بازار، بدون تعدیل تورم اندازهگیری می کند.
در بحبوحه تداوم فراز و فرودهای اقتصادی در چین، از جمله کاهش تورم، پنجره ای که در آن ممکن است وضعیت اقتصادی این کشور به ایالات متحده برسد، در حال بسته شدن است.
با این حال، چندین صنعت که چین در آنها پیشرو است، در سه ماهه گذشته رشد قابل توجهی داشته اند. به عنوان مثال، تولید ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی ۴۱.۷ درصد و تولید قطعات الکتریکی ۳۹.۵ درصد افزایش یافته است. مگنوس در این باره گفته است:
مقامات پکن ادعا می کنند که «نیروهای مولد جدید» به جای املاک و زیرساختها، در افزایش رشد ناخالص داخلی نقش بیشتری ایفا خواهند کرد. اما من فکر می کنم که این یک رویا است. جزایری از برتریهای فناورانه در دریایی از مشکلات اقتصادی کلان، بهترین توصیف برای این شرایط است.
داده های موسسات مالی برتر نشان می دهند که شکاف میان دو اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته بیشتر شده است. اقتصاد چین به اندازه دو سوم اقتصاد رقیب ژئوپلیتیکی خود بوده که نسبت به ۷۰ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۷۶ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است.